Våra spelare

Föreningens allra viktigaste uppgift är att skapa en miljö där spelare får utvecklas som människor och fotbollsspelare. I Våra spelare fokuserar ni på hur ni vill möta, stötta och utmana varje individ – med glädje, trygghet och långsiktighet i fokus.

Våra spelare – i centrum för allt vi gör

En Kvalitetsklubb strävar efter att så många som möjligt ska vilja börja spela fotboll – och känna glädje att fortsätta så länge som möjligt. Det gör vi genom att skapa en trygg och meningsfull verksamhet med hög kvalitet, där spelarna får vara delaktiga och känna att de räknas.

I er förening finns redan ett tydligt och genomtänkt sätt att arbeta med spelarna. Det är en styrka som lägger grunden för hållbart idrottande, personlig utveckling och ett livslångt intresse för fotboll och föreningsliv.

För att lyckas fullt ut behöver vi också få med oss spelarnas viktigaste vuxna – deras föräldrar och vårdnadshavare. När de känner sig insatta och delaktiga kan de bli ett ovärderligt stöd, både för sitt eget barn och för föreningen i stort.

Delområdet Våra spelare fokuserar på hela spelarresan inom föreningen, från första bolltouch till att kanske själv bli ledare en dag. Här blir det extra värdefullt att tänka tillsammans med innehållet i Våra ledare, så att era roller och arbetssätt går hand i hand – alltid med spelaren i centrum.

Våra spelare

Spelarutbildningsplan

Spelarutbildningsplanen är en viktig grund för föreningens tränare när de planerar och genomför träningar och matcher. Den hjälper till att säkerställa att alla spelare får ett likvärdigt utbildningsinnehåll – oavsett lag, tränare eller ambitionsnivå.

Ledarportal.se kan ni dessutom välja att digitalisera er spelarutbildningsplan. Det gör den lättillgänglig för hela föreningen och gör det enklare för ledare att ta del av innehållet och jobba utifrån planen i sin vardag.

Checklista

Föreningen har en nedskriven spelarutbildningsplan som:

  • Innehåller riktlinjer baserade på Fotbollens spela, lek och lär.

  • Beskriver hur lagen tränar och spelar i de olika spelformerna.

  • Innehåller förväntningar på antal ledare och ledarnas utbildningsnivå i de olika spelformerna.

  • Tillämpas i föreningens lag.

  • Utvärderas regelbundet och uppdateras vid behov.

vinterproffs
vinterproffs-1-677299c528449-1024x682

Rekrytera

Föreningen jobbar aktivt med att få nya spelare från olika målgrupper till föreningen. Det finns en plan för hur nya barn, ungdomar, seniorer och vårdnadshavare tas emot när de börjar i föreningen.

Checklista

Föreningen har en plan för hur man:

  • Når ut till nya barn.

  • Tar emot och introducerar nya barn och vårdnadshavare till föreningen.

  • Genomför åldersanpassade träningar.

  • Utvärderar och utvecklar uppstarten över tid.

Behålla

Föreningens spelare trivs som människor och utvecklas som fotbollsspelare. Föreningen ger stöd till tränarna för att skapa en glädjefylld och utvecklande verksamhet samt ger spelare möjlighet att påverka.

Checklista

Föreningen har en plan för hur man:

  • Utbildar och stöttar ledarna i att bedriva rolig och utvecklande verksamhet.

  • Erbjuder spelarna möjlighet att påverka och anpassa sitt sätt att spela fotboll.

  • Följer upp spelare som slutar.

  • Utvärderar och utvecklar hur man behåller spelare över tid.

210406 En spelare från IFK Trollhättans P10/12-lag skjuter under en träning med Svenska Fotbollsförbundet i projektet ”Ett steg framåt” den 8 april 2021 i Trollhättan. 
Foto: Mathias Bergeld / BILDBYRÅN / COP 200 / MB0158
151028 Ungdomar i IFK Norrköpings ungdomssektion tränar fotboll den 28 oktober 2015 i Linköping. 
Foto: Peter Holgersson / BILDBYRÅN / Cop 102

Trygg Fotboll

Verksamheten ska vara inbjudande, säker och positiv för alla barn och ungdomar.

Checklista

Föreningen har en nedskriven handlingsplan för trygg fotboll som:

  • Beskriver hur föreningen arbetar för medlemmarnas trivsel och välmående.

  • Beskriver hur föreningen tar in begränsat registerutdrag.

  • Beskriver föreningens rutiner för referenstagande.

  • Innehåller ett flödesschema för hantering om händelser uppstår.