Vändning med scanning
Vad?
Speluppbyggnad
Varför?
Hitta lediga spelytor
Hur?
- Scanna omgivningen och titta över axeln för att se vilken sida som är bäst att vända upp mot
- Ta ett längre första tillslag iväg från motståndaren för att skapa tid och yta.
Organisation
ca 6-8 spelare. Tre småmål, västar, bollar, stolpar eller högre konor.
Anvisning
Sätt upp konor, mål och spelare enligt skissen.
Övningen startar med att röd spelare ett springer upp mellan stolparna. Blå spelare ett följer efter röd spelare ett och väljer sedan vilken stolpe som denne ska runda. Röd spelare får en passning mellan stolparna från en tränare, tar emot och vänder upp för att sätta en passning i något av målen. För att vända upp åt rätt håll (motsatt håll försvararen väljer) behöver röd spelare scanna omgivningen och titta upp bakom axeln för att se vart försvararen rör sig.
Efter avslut går spelarna tillbaka till sitt led. Lagen byter uppgifter med varandra efter halva tiden.
Stegring
Röd spelare måste avsluta på endast 3 tillslag.
Varianter
Använd olika storlekar på målen och ge dem olika poängvärden.